نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟

 

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی در حقیقت مهم ترین بخش در یک طرح تجاری (بیزنس پلن) می باشد. خواننده با خواندن این بخش یک درک کلی از کل وضعیت شما را پیدا می کند. در این بخش، در صورتی که خواننده نسبت به مطالبی که در این بخش نوشته شده است احساس رغبت نداشته باشد و یا این که مطالب موجود در این بخش باعث به هیجان آمدن این فرد نشود؛ دیگر از خواندن ادامه بیزنس پلن صرف نظر خواهد کرد. بنابراین درست نوشتن این بخش یکی از مهم ترین نکته هایی است که باید درنظر گرفت. در این بخش، شما باید سه نکته را مورد توجه قرار دهید:

مروری بر تجارت

که در این بخش شما باید به خواننده بگویید که چه نوع تجارتی هستید (به عنوان مثال آیا شما یک رستوران هستید و یا یک شرکت نرم افزاری و یا یک تجارت مربوط به خشک شویی و غیره)

عوامل موفقیت

در این بخش باید دلایلی را که منجر به این می شود که شرکت شما در کار موفق شود را مورد بررسی قرار دهید. (این مهم ترین بخش کار است و در صورتی که شما دلیل موفقیت نداشته باشید بدون تردید تجارتتان شکست خواهد خورد!)

پلن مالی

در این بخش شما باید یک مروری را از عملکرد مالیتان در پنج سال آینده ارایه کنید.

مروری بر شرکت

در این بخش از بیزنس پلن، شما باید یک طرح کلی از شرکتتان و تاریخچه بوجود آمدن آن ارایه کنید. این بخش خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان باید بدانند که به عنوان مثال شما یک شرکت تازه تاسیس هستید و یا این که سابقه کاری دارد و غیره. همچنین در این بخش شما به آن ها می گویید که شرکت شما تا کنون چه دستاوردهایی را داشته است.

همان طور که می دانید؛ یکی از مهم ترین پارامترهایی که در موفقیت آینده شما تأثیر  می‌گذارد؛ بررسی کارهایی است که در گذشته انجام داده اید بنابراین باید این بخش را با کیفیت مناسب ارایه کنید. در این بخش شما باید با بیان این مطلب که شرکت شما چه زمانی شکل گرفته است و یا این که موقعیت جغرافیایی شما کجاست و اطلاعات پایه ای مانند این شروع کنید (دادن مکان جغرافیایی خیلی مهم است به این دلیل که بسیاری از سرمایه گذاران دوست دارند تا شما را به صورت حضوری ملاقات کنند!) و سپس به صورت گسترده تری به معرفی شرکت بپردازید.

تحلیل صنعت مورد نظر

در این بخش شما از صنعتی که شرکت شما هم جزیی از آن است یک تحلیل جامع ارایه می کنید. تحلیلی که در این بخش وجود دارد به خوانندگان صنعت مورد نظر را می شناساند. این بخش خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان می خواهند بدانند که:

  • آیا شما خودتان به اندازه کافی در این زمینه تخصص دارید و اطلاعات کافی و تخصصی در این زمینه را دارا می باشید؟
  • آیا صنعت شما به گونه ای است که آمادگی پروژه هایی را که شما می خواهید اجرا کنید داشته باشد؟

شما در این بخش باید در ابتدا درباره خصوصیاتی که بازار دارد مطالبی را ارایه کنید. به عنوان مثال باید بررسی کنید که بازار و صنعت مورد نظر دارای چه وضعیتی می باشد؟ آیا بازار در حال رشد است؟ بازار چه روندی را طی می‌کند؟ و سوالاتی از این قبیل.

بهتر است تا جایی‌که ممکن است این تحلیل به صورت جامع و با تکیه بر اطلاعات بسیار دقیق انجام شده باشد. همچنین بهتر است که برای منابعی که انتخاب می‌کنید؛ رفرنس‌های دقیق و جامعی هم ارایه کنید. این کار اعتبار کار شما را بیشتر می‌کند.

تحلیل مشتریان

در این بخش، شما باید مشتریان هدف (Target customers) خودتان را به صورت دقیق و تمام و کمال مورد تحلیل قرار دهید و نیازهایی که دارند را بررسی کنید. این موضوع هم خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان می خواهند بدانند که

  • دقیقاً مشتریان شما چه افرادی هستند و چه می خواهند؟
  • آیا استراتژی شما (از نظر تولید کردن فرآورده ها و ارایه کردن خدمات و یا ارتقای کیفیت سرویس‌ها و به روز رسانی ها) همگام با نیازهایی که مشتریانتان دارند می باشد یا خیر.

شما در ابتدای این بخش باید بررسی کنید که مشتریان شما چه ویژگی‌هایی دارند. به عنوان مثال می توانید درباره این ویژگی های آن ها صحبت کنید:

  • آن ها چند ساله هستند؟
  • آیا مجرد هستند؟ یا متاهل می باشند؟
  • آن ها کجا زندگی می کنند؟
  • محل کار آن ها کجاست؟
  • میزان درآمد آن ها چقدر است؟
  • چه جنسیتی دارند؟
  • معمولاً کجا زندگی می‌کنند؟
  • خانواده های کوچکی دارند؟
  • به کدام زبان سخن می‌گویند؟
  • چه تحصیلاتی دارند؟
  • چه اعتقاداتی دارند؟
  • از انجام دادن چه فعالیت‌هایی لذت می برند؟

و سوالاتی از این قبیل. همچنین می توانید بسیاری از ویژگی‌های مردم شناسانه و جامعه شناسانه آن ها را هم بیان کنید تا خوانندگان بتوانند درک بهتر و جامع تری را از آن ها داشته باشند. سپس باید به بررسی نیازهای آن ها بپردازید.پ

تحلیل رقبا

در این بخش از بیزنس پلن، شما باید یک مروری کلی از وضعیتی که رقبایتان دارند ارایه کنید. این موضوع خیلی مهم است به این دلیل که اکثراً خوانندگان می خواهند بدانند که:

  • آیا شما به درستی وضعیتی که رقبایتان دارند را درک کرده اید؟
  • آیا شما مزیت‌های رقباتی را که برای موفق شدن در این کار لازم است دارید؟

بسیاری از کارآفرینان هستند که فکر می کنند که بهتر است در بیزنس پلن بیان کنند که هیچ رقیبی ندارند! باید دانست وقتی در یک بازار هیچ رقیبی وجود نداشته باشد به این معنی است که اصلاً آن بازار وجود ندارد! مسلماً رقبایی در کار هستند ولی ممکن است آن ها به صورت مستقیم با شما در ارتباط نباشند. بنابراین شما ممکن است فکر کنید که در این زمینه هیچ رقیبی ندارید (که یک تفکر کاملاً غلط و بی اساس می باشد!)

طرح بازاریابی

در این بخش شما باید درباره محصولات (و یا خدماتی) که قرار است تولید کنید توضیحاتی را ارایه کنید. این بخش همچنین شامل قیمت‌هایی که شما برای این محصولات درنظر گرفته اید و همچنین شیوه ای که قرار است این محصولات (و یا خدمات) را بازاریابی کنید می‌شود.

این بخش از بیزنس پلن هم خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان بیزنس پلن شما می خواهند بدانند که

  • آیا شما برای این که بتوانید محصولات و خدمات خودتان را به مشتریان نشان دهید برنامه ریزی مناسبی دارید؟
  • آیا می توانید به خوبی کاری کنید که مشتریان جدید هم جلب شما شوند؟

این بخش شامل دو زیربخش می شود:

معرفی کردن محصولات

که در این بخش باید هرکدام از محصولات خودتان را به صورت دقیق به آن ها معرفی کنید و جزئیاتی را درباره هرکدام از این محصولات به آن ها ارایه کنید و ویژگی های مثبت و منفی آن ها را مورد بحث قرار دهید (به عنوان مثال در صورتی که یک رستوران هستید؛ باید منوی غذای خودتان را به طور دقیق معرفی کنید و غیره)

طرح شما برای بازاریابی

در این بخش باید توضیح دهید که چگونه می خواهید این محصولات را بازاریابی نمایید.

طرح عملیاتی

در این بخش شما باید:

  • پروسه هایی را که قرار است تجارت شما طی کند تا به مشتریان خدمات ارایه دهد را به صورت روز به روز و دقیق و با جزئیات ارایه کنید و مشخص نمایید که می خواهید چکار کنید.
  • اهدافی را که شرکت و تجارت شما انتظار دارد که در درازمدت به این اهداف دست یابد را ارایه کنید.

البته در ارتباط با اهداف باید این نکته را بیان کنیم که هر کسی می تواند برای خودش هدفی داشته باشد ( به عنوان مثال ممکن است یک شرکتی و تجارتی که اصلاً پیشرفتی در کار در سال های اخیر نداشته است ممکن است این هدف را داشته باشد که در آینده به میزان زیادی پیشرفت خواهد کرد و غیره) اما مهم این است که هدف‌هایی را که شما در این بخش از بیزنس پلن برای خودتان ارایه و تعیین می‌کنید بر اساس داده ها و آمار و ارقامی باشند که ارایه می‌کنید. به عبارت دیگر اهدافی که شما در این بخش برای خودتان ارایه می‌کنید باید کاملاً دقیق باشند و بر اساس وضعیت واقعی باشند که شما دارید.

بخش مربوط به تیم مدیریتی

در این بخش شما باید جزئیاتی را در ارتباط با تیمی که با شما کار می کنند ارایه کنید. وجود این بخش برای شما خیلی مهم است به این دلیل که بهترین طرح ها در دنیا به صورت گروهی اجرا می شوند و بنابراین شما باید تیمتان را به خوانندگان نشان دهید که آن ها هم بفهمند که شما هم کار گروهی دارید. در این بخش شما باید به صورت تفضیلی توضیحاتی را درباره تک تک اعضایی که در گروه شما به عنوان همکار با شما کار می‌کنند ارایه کنید.  برای هرکدام از این اعضا، شما باید نام این افراد را همراه با جزئیات ارایه نمایید و همچنین فعالیتی را که این افراد در گذشته داشته اند را ارایه کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید آقا و یا خانم...... که دارای سوابق کار در...... در سال های .... تا .... می باشد و پروژه های ...... را طرح ریزی کرده است.

همچنین در صورتی که می خواهید افراد دیگری را به عنوان افراد جدیدی در این کار استخدام کنید و فضای خالی برای آمدن این افراد وجود دارد هم می توانید بیان کنید که در چه بخش هایی می خواهید نیروی جدید بگیرید.

طرح مالی

طرح مالی بخشی است که شما درباره وضعیت مالی که شرکت و تجارتتان دارد و همچنین میزان بودجه ای که برای انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید مورد نیاز است مطالبی را ارایه می کنید.  وجود این بخش برای شما خیلی لازم است چون شما باید این طرح را به سرمایه گذاران و افرادی که می خواهند به تجارت شما از نظر مالی کمک کنند ارایه کنید و به کمک این طرح شما می توانید برای آن ها مشخص کنید که به چه میزان سرمایه و هزینه احتیاج دارید.

همچنین وجود یک طرح مالی موفق برای شما هم مفید است به این دلیل که به شما کمک می‌کند تا درک کنید که برای انجام دادن پروژه مورد نظر در کل به چه میزان پول احتیاج دارید. بنابراین در صورتی که میزان سرمایه شما پایین بود می‌توانید به دنبال راه هایی باشید که برای خودتان سرمایه بیشتری ایجاد کنید. همچنین شما با استفاده از تحلیل های آماری که در این بخش وجود دارد می فهمید که وضعیت مالی بازار و وضعیت مالی شرکتتان به چه شکلی است و بنابراین می توانید درک وسیع تری را از موقعیتی (از نظر مالی) که در آن قرار دارید داشته باشید.

بخش ضمیمه

این بخش، بخش نهایی بیزنس پلن شما می باشد. شما در این بخش برای حمایت کردن از کل بخش های دیگر بیزنس پلن خود و همچنین دادن اعتبار به آن استفاده می‌کنید.

این بخش باید شامل هر اطلاعاتی که از ادعاهایی که شما در بیزنس پلن خودتان کرده اید حمایت می کند، باشد. به عنوان مثال شما می توانید در این بخش از منابعی که داده ها را از آن ها برداشته اید استفاده کنید و یا مثلاً می توانید لیستی از برخی از مشتریانی که به عنوان مشتریان همیشگی و هدف شما هستند را ارایه کنید و همچنین می توانید مدارک دیگری را که نشان می دهد که کار شما معتبر است مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر تمام این ها، این بخش ضمیمه شما باید شامل بخشی مرتبط با پیش بینی‌های مالی شرکت شما باشد و در این بخش شما باید بیان کنید که پیش بینی می‌کنید که وضعیت آینده شرکت شما به چه صورتی خواهد بود؟ انتظار دارید که میزان فروشتان به چه اندازه باشد؟ و سوالاتی از این قبیل

بهتر است که در این بخش کاری کنید که تمام ادعاهایی که در طول مرحله های مختلف نوشتن بیزنس پلن مطرح کرده اید؛ در این بخش یک حالت سندیت و رسمیت پیدا کرده باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک